Op weg naar het kernverhaal
Het kernverhaal maak ik samen met jouw team. En daarvoor stellen we een verhaalteam samen dat bestaat uit een representatief aantal medewerkers. Soms zijn dat één of twee mensen, een andere keer vijf tot zeven, afhankelijk van wat er bij jullie speelt.
We starten met een kosteloos kennismakingsgesprek, waarin we kijken wat er bij jou speelt en of een sterk verhaal voor jou de oplossing is. Daarna zetten we eerst stap 0.
0. De routekaart: op weg naar het kernverhaal
We maken we een afspraak voor een intakegesprek waarin we verkennen hoe jouw traject er precies uit komt te zien. Daarna ontvang je een uitgebreide offerte met alle stappen en het aantal dagdelen om tot het sterke verhaal te komen. Daarna beslis je of we met elkaar gaan werken.
1. Luisteren naar het publiek: de wereld door hun ogen
Je stapt bewust uit je eigen perspectief en bekijkt de wereld en jouw afdeling of organisatie helemaal door de ogen van de klant. Je gaat nieuwe dingen zien in het werk dat je soms al jaren doet.
2. Eén team, één stem, één visie
Met elkaar stel je vast waar je naartoe wilt en hoe dat eruit moet zien. Hier mag je dromen, want in de volgende stap maken we dat concreet.
3. De weg van visie naar inspirerend kernverhaal
Hoe kom je van een brede visie naar een helder verhaal? Waarbij de klant direct zegt: ’Dat wil ik hebben’ of ’Dat heb ik nodig’. In deze stap maak je keuzes en vangen we het verhaal in precies die woorden die er voor jouw klant toe doen.
4. Visuele magie: breng je kernverhaal in beeld
Met een kleine afvaardiging van het verhaalteam brengen we het verhaal in beeld. We schetsen een storyboard en gaan op zoek naar passende beelden. Hoe je daar een krachtig geheel van maakt en welke tools je inzet, komt allemaal aan bod in deze stap.
5. De grote generale: testen en versterken
Het moment is aangebroken om het kernverhaal te testen en te verbeteren. Je nodigt daarvoor mensen buiten het verhaalteam uit.
6. Communicatieplan voor jouw kernverhaal
Samen maken we het communicatieplan passend bij jouw sterke verhaal. We bepalen welke middelen op welk moment ingezet worden. Op welke manieren jullie je kernverhaal kunnen vertellen. En wanneer je het gebruikt. Denk aan bijvoorbeeld de omschrijving bij het LinkedIn profiel van medewerkers of een tagline in de emails. Tot aan een presentatie van het kernverhaal. Op alle niveau’s is het verhaal duidelijk en kun je het zo uit de kast trekken.