De training voerde terug naar het scherp krijgen van de kern van mijn diensten
Ik geef regelmatig presentaties en dat gaat me prima af. Maar ik merk dat er voor bepaalde doelgroepen meer nodig is. Aan een strategische groep bijvoorbeeld kan ik niet volstaan met vertellen wat onze dienst inhoudt en wat ze ervan mogen verwachten. Toen ik een presentatietraining zocht, was voor mij de vraag: ’Hoe maak ik een verhaal dat past bij mijn doelgroep?’
Pauline kende ik nog uit een eerdere samenwerking. Daarin heb ik gezien hoe ze anderen helpt om hun verhaal te vertellen. Uit ons intakegesprek bleek dat Pauline een duidelijke aanpak en structuur gebruikt. De training is één op één en online, waardoor het gemakkelijker te combineren was met mijn werk. Bovendien ga ik de presentatie online geven en wilde ik extra vaardigheden en technieken die dat vraagt graag leren.
In veel trainingen gaat het om de vraag hoe je zelfverzekerd voor een groep staat. Hoe je je boodschap overdraagt is belangrijk, maar daar was niet naar op zoek. In de Presentatie Strategie staan de doelgroep en de aandacht voor een passende inhoud centraal.
We hebben een fijne samenwerking gehad. Pauline heeft een kritische blik en vraagt continu door. We hebben steeds de tussenresultaten getoetst. Waar ik normaal hier en daar een slide aanpas, heb ik in de training een totaal andere aanpak geleerd om presentaties te maken.
Door de opbouw van de training en de vragen die Pauline stelt, ben ik dieper na gaan denken over de essentie van mijn dienst. Met name het bepalen van de doelgroep, het maken van een pakkende start en het goed krijgen van de outline hebben mij geholpen om tot het eindresultaat te komen. Het was een hele bevalling, maar uiteindelijk heb ik nu een presentatie staan die ik vol vertrouwen aan mijn doelgroep kan geven. Ik heb mijn basis aangevuld met een aanpak die ik kan blijven gebruiken.
Deze training zorgde niet alleen voor een goed verhaal, maar het voerde terug naar het scherp krijgen van de kern van mijn diensten. Het werd een zoektocht naar het bestaansrecht van mijn diensten en wat ik daar de komende jaren mee wil bereiken en hoe ik dat kan doen.
Ik ben ontzettend dankbaar voor dit hele traject. Het heeft me zoveel gebracht.