Elke vrijdag rende ik na schooltijd naar de platenwinkel.
Niet om muziek te kopen, maar om de top-40 lijst op te halen.
Van mijn opa kreeg ik zijn beige-bordeauxrode transistorradio.
En van mijn eigen gespaarde zakgeld kocht ik een cassetterecorder.
Om vier uur begon de uitzending
Ik had een kwartier om alles te installeren. De antenne van de radio in de goede stand zetten. Zoeken naar naar de juiste frequentie. En daarna de nummers uitzoeken die ik wilde opnemen. Je wist nooit zeker of een nummer werd gedraaid. Of in z’n geheel werd gedraaid.
De uitdaging was om een cassettebandje te maken zonder ruis
Daarom stond de cassetterecorder vlak naast de radio. Meestal kon je niet direct op ’record’ drukken, omdat de presentator aan het begin van een nummer er nog wel eens doorheen kletste. En iedereen in huis moest een uur lang stil zijn.
Het maken van een presentatie is vergelijkbaar met de manier waarop ik 45 jaar geleden muziekopnames maakte.
Veel presentaties zijn saai en zitten vol met ruis
Dat komt niet door PowerPoint maar door een verkeerde werkwijze.
Een eindeloze stroom woorden aaneenrijgen, op slides zetten en voorlezen. Dat nooit de bedoeling geweest van PowerPoint.
We kunnen presentaties nieuw leven inblazen
Afstemmen op de juiste frequentie
Stap uit het bulletpoint patroon en begin met afstemmen op de frequentie van je toehoorder. Bepaal welke verandering zij doormaken tijdens jouw verhaal.
Bijpassende inhoud verzamelen en verpakken
Kies alleen inhoud die helpt bij de verandering. We hebben allemaal ons buik vol van KPI’s, ROI’s en USP’s. Feiten alleen zijn niet genoeg. Wat is het gevolg of resultaat van die feiten? Verpak ze in voorbeelden en verhalen.
Met voorbeelden en verhalen maak je een persoonlijke connectie met de mensen in de zaal. Je roept emoties op. Dat kan ongemakkelijk voelen, want zo zijn we het niet gewend. Maar de enige manier om beweging in je presentatie te brengen, is door feiten en verhalen te combineren. Feiten zijn statisch, verhalen dynamisch.
Dus, voordat je weet welke verhalen je gaat vertellen, zoek je eerst uit wie je voor je hebt.
Hoe bepaal jij de juiste frequentie van jouw publiek?
PS: download hier de PDF waarin je leest hoe je op de frequentie van jouw publiek afstemt.
Pauline le Rûtte
Een goede spreker draagt niet alleen informatie over, maar brengt zijn kennis tot leven.
Reactie