In ons Franse dorp is er jaarlijks een feest met barbecue en live muziek. Het wordt georganiseerd door het ’Comité de Fête’ en er komen bijna 200 mensen op af. Dit jaar helpen Monsieur Le Rûtte en ik een handje met broodjes maken en bier tappen.
Een paar weken later zijn we officieel lid van de feestcommissie en staat de eerste vergadering gepland.
Er is één agendapunt: de organisatie van de herfstmaaltijd
Er wordt Cassoulet geserveerd. Een gerecht dat hoofdzakelijk bestaat uit verschillende soorten vlees en bonen.
We zitten met z’n twaalven in de onverwarmde salle de fête. Madame la Présidente, voorzitster van het comité, haalt een foldertje van supermarkt Leclerc tevoorschijn. Drie anderen doen hetzelfde.
Drie kwartier wordt er gepraat over witte wijn
Welke aanbieding kiezen we? Hoeveel flessen kopen we?
De volgende drie kwartier zijn er heftige discussie over de aankleding, hoeveelheden borrelnootjes en plat of bubbelwater.
Iedereen praat door elkaar heen
De volgende vraag: wel of geen Kir. Een typisch Bourgondische cocktail gemaakt van frisse Alligoté wijn met een scheutje Crème de Cassis.
Uit mijn ooghoek zie ik Monsieur Le Rûtte smoezen met zijn buurman.
Door al het kabaal heen roept de buurman met een grijns op zijn gezicht: ’Waarom geen Kir Royal?’ De chaos is compleet. Madame la Présidente ontploft. ’We letten op de kleintjes en schenken zéker geen Champagne.’
Na 1,5 uur vergaderen blijkt iemand een draaiboek te hebben
Alle informatie van de afgelopen herfstmaaltijden staat netjes genoteerd in een schriftje.
Monsieur Le Rûtte en ik lopen terug naar huis. Zonder taak. Geen flyers in brievenbussen stoppen, geen nootjes kopen, zelfs geen idee wat we op die avond zelf moeten doen.
En toch houden we van deze Franse inefficiëntie
Het is alsof je in een Louis de Funes film zit. Er is stemverheffing, er wordt druk gedaan over kleine dingen. Het bruist, er is geen haast en bijna geen stress. Maar ook geen duidelijke uitkomst
Ik moet er niet aan denken om zo te werk te gaan bij het maken van een presentatie
Toch is de standaard werkwijze van mensen behoorlijk inefficiënt: er wordt een PowerPoint gevuld met zoveel mogelijk informatie. Vooral tekst en weinig beeld.
Het resultaat is een onduidelijke boodschap en mensen die niet in beweging komen.
Een boel moeite voor een mager resultaat.
Gelukkig is er een draaiboek
Er is een methode om jezelf werk te besparen en je te richten op dat wat echt belangrijk is. Om een professioneel verhaal te maken al dan niet ondersteund met krachtige PowerPointslides. In mijn training ’De Presentatie Strategie’ leer je voor eens en voor altijd hoe je efficiënt een presentatie maakt waarmee je gezien wordt en die resultaat oplevert.
Dit is wat één van mijn klanten zegt over haar nieuwe presentatie:
’Ik had het gevoel dat we mijn eerdere verhaal hebben ontrafeld en van de kerndeeltjes een nieuw verhaal hebben gemaakt, waarmee ik in 20 minuten het publiek aan de hand meeneem. Het publiek overwint haar weerstanden tijdens mijn verhaal en heeft na afloop het gevoel ’ik kan hier wat mee’.
Van een andere klant kreeg ik dit appje:
'Even een kleine update. Heb binnen anderhalve week drie presentaties gegeven, alle drie weer heel anders: één was een gewone reguliere korte cursus, de ander was een presentatie op lokatie en de derde een online training. Gaat heel goed, voel me steeds zekerder en heb zin in volgende week. Kan inmiddels ook naar believen improviseren. Heel heel blij!!!’
Wil je meer weten?
Plan een verkennend gesprek in mijn online agenda.
Pauline le Rûtte
Een goede spreker draagt niet alleen informatie over, maar brengt zijn kennis tot leven.
Reactie