Hoeveel generaties zitten er in jouw publiek?

door Pauline le Rûtte  |    3 minuten leestijd

En hoe maak je een presentatie die het hele publiek aanspreekt?

Meerdere generaties

Een jonge rups is bijna klaar om zijn transformatie in een blauwe vlinder te beginnen. Hij daalt van zijn blad af ​​naar de bosbodem. Wordt opgepakt door rode werkmieren en naar hun kolonie gebracht. En daar gebeurt iets bijzonders. Hij wordt niet opgegeten, maar met hand en tand door de mieren verdedigt. Net zoals ze met hun koningin-mier zouden doen.

Waarom wordt deze rups niet opgegeten?

Wetenschappers kwamen erachter dat zowel de koningin-mier als de rups een soort lied maken. Met behulp van piepkleine luidsprekers lieten de wetenschappers het lied van een koningin-mier horen. Meteen gingen de werkmieren rondom de koningin staan en weken niet meer van hun plek. Toen ze het lied van de rups afspeelden, gebeurde er precies hetzelfde met de rups.

De rups kan het lied van de koningin-mier nabootsen en wordt als vorst behandeld, ondanks dat hij er niet als een mier uitziet of naar ruikt.*

Hoe behandel je het publiek als een vorst? 

Dat kan als je communiceert op een manier dat elke generatie aanspreekt. Niet eenvoudig als je weet dat er op dit moment vier verschillende generaties werkzaam zijn.

De Babyboomers (63 jaar en ouder)
geven als het even kan de voorkeur aan persoonlijke gesprekken. Ze zijn open en direct in hun communicatie. Ze willen de feiten zonder franje. 

De Generatie X (43 - 63 jaar)
is gewend aan zendcommunicatie en gebruikt voor zakelijke communicatie graag e-mail. Tijd is een groot goed en tools die efficiency vergroten worden graag gebruikt.

Generatie Y, de millenials (28 - 43 jaar)
zijn flexibel, ondernemend en lezen over de dag heen verspreid korte nieuwsberichten en artikelen.

Generatie Z (13 - 28 jaar)
gaat ervan uit dat alles vlekkeloos werkt. Ze zitten op meerdere schermen tegelijkertijd. Ze hebben een korte aandachtsspanne en zijn in staat om razendsnel content te scannen op relevantie. 

Hoe spreek je alle generaties aan in jouw presentaties?

In veel bedrijven en organisaties zijn meerdere generaties werkzaam. Wil je een presentatie voor iedereen geschikt maken, dan is dat geen makkie. Het verschil tussen Boomers en Generatie Z is dag en nacht.

Wat je in elk geval niet doet

Eindeloos veel PowerPointslides laten zien met daarop lappen tekst. Zelfs de Boomers en mensen uit de generatie X vinden dit niet fijn. Velen doen het nog steeds, maar het werkt niet. Mensen lezen gemiddeld 250 woorden per minuut. Dat is veel sneller dan een spreker spreekt met 150 woorden per minuut. Ze zijn eerder klaar met lezen en hebben het idee dat ze het belangrijkste hebben gezien. Ze haken af en zitten binnen no time op hun telefoon. Je publiek heeft geen voorlezer nodig.

Wat is dan de grote gemene deler waarmee je iedereen bedient?
  • Hou het eenvoudig maar ga ook af en toe de diepte in
  • Bouw de presentatie op in korte concrete blokjes informatie 
  • Maak je punt vroeg met een duidelijke kernboodschap
  • Hanteer een structuur
  • Zorg voor afwisselende interactie, visuals en voorbeelden

Een succesvolle presentatie voor een zeer diverse groep staat of val met een goede voorbereiding door de spreker.

Hoeveel generaties zitten er in het publiek? En hoe komt jouw boodschap het beste over?

 

 

* Artikel New Scientist over de Maculinea rebeli


Pauline le Rûtte
Over de auteur
Pauline le Rûtte

Een goede spreker draagt niet alleen informatie over, maar brengt zijn kennis tot leven.


Reactie

  • danny
    danny

    dat zou toch de uiteindelijke bedoeling moeten zijn hé

     Reageer

  • Sandra de Jong
    Sandra de Jong

    Nu ben ik fan van de Maculinea rebeli :)

     Reageer

    • Pauline
      Pauline

      De wonderen van de natuur. Slim beestje 🤓


  • Kitty Kilian
    Kitty Kilian

    Goddank, ik ben nog net geen boomer ;-)

     Reageer

    • Pauline
      Pauline

      Wat een opluchting 😅

Praktische Presentatie-tips voor ervaren adviseurs