Krijg je geen eenduidig antwoord op de vraag wat je kernboodschap is?
Dan heb je je doel waarschijnlijk niet (helemaal) bereikt.
Waarom een kernboodschap?
Met een kernboodschap voor de gehele presentatie bied je niet alleen het publiek maar ook jezelf houvast en de rode draad van het verhaal.
In mijn trainingen besteed ik veel aandacht aan het formuleren van overtuigende kernboodschappen.
Een deelnemer vertelde mij: "De kernboodschap is het centrale punt van mijn presentatie geworden. Ik kon er steeds naar terug verwijzen om vervolgens weer een nieuw onderwerp aan te snijden."
Hij had totale controle over zijn verhaal en voelde zich daardoor zeker.
In 3 stappen een overtuigende kernboodschap formuleren
1. Hoe komt het publiek binnen en hoe gaat het de deur weer uit?
Wat denkt, voelt of doet het voordat het de zaal binnenkomt? En wat denkt, voelt of doet het nadat je klaar bent met je presentatie. Het maakt nog even niet uit hoe je het formuleert. De eerste dingen die in je opkomen, schrijf je op.
2. Ben je bij de echte kern?
Om te testen of je de juiste boodschap te pakken hebt, stel je de vraag 'waarom?' Voor elk antwoord dat je krijgt, stel je opnieuw die vraag. Een keer of 5. Daarmee haal je de echte kern naar boven.
3. Kort, concreet en actief
Toets de overgebleven boodschap. Is hij kort genoeg, niet meer dan 10 woorden. Zitten er nog abstracte of vage woorden in de zin? Woorden als 'beter', 'groter', 'effectief'. Woorden die niet zoveel zeggen. En is de zin actief. Komen er geen woorden in voor als 'hopen', 'geloven' of 'proberen'? En heb je de hoeveelheid werkwoorden beperkt? 'We zullen ervoor gaan zorgen dat...' klinkt veel minder actief dan 'We zorgen ervoor dat...'.
Pauline le Rûtte
Een goede spreker draagt niet alleen informatie over, maar brengt zijn kennis tot leven.
Reactie