Zelfs een vierjarige weet het.
Alleen je kraampje neerzetten is niet genoeg.
Zo start Bernadette Jiwa haar presentatie op TEDxPerth.
We leven in een wereld waar bedrijven elkaar overschreeuwen.
Alles om de aandacht van hun publiek te trekken.
Mijn product. Mijn idee. Koop het. Nu.
Kenmerken, feiten en voordelen, ze werken niet
Op één dag krijgen we gemiddeld 3.000 marketingboodschappen te verwerken. Daarvan blijven er maar bar weinig hangen. En dat komt omdat veel van die boodschappen kenmerken, feiten en voordelen gebruiken om te overtuigen. Dat werkte vroeger, toen we nog niet zoveel te kiezen hadden. Maar nu niet meer.
Voordat mensen klaar zijn voor de feiten en cijfers is iets anders nodig.
People don’t actually buy your idea, they buy into how it makes them feel
Bernadette heeft een helder opgebouwd verhaal. Binnen 1 minuut leidt ze haar publiek van de huidige situatie, de marketing status quo, naar de gewenste situatie: dat mensen geven om je idee. Dat ze er iets bij voelen.
Geen complexe argumenten of overweldigende statistieken
Nee, een simpele vraag en je snapt meteen wat Bernadette bedoelt:
70% donkere chocola. Logica of gevoel?
Een kaartje kopen voor een TEDx event waarvan je de sprekers niet kent. Logica of gevoel?
Geen abstracte beweringen, maar waargebeurde voorbeelden
Over de introductie van winkelwagens en de verkoop van New York’s afval. Deze verhalen creëren een mentaal plaatje in de hoofden van de luisteraars. En ons brein is gek op beelden.
De boodschap is aantrekkelijk verpakt in een metafoor: don’t sell the cookie, tell the story of the fortune.
Slechts 8,5 minuut. Meer heeft Bernadette niet nodig om haar publiek te overtuigen.
Don’t just change what people think. Change what people feel and then change what they do.
Fotomateriaal
Lemonade for 50 cent - Santi Diaz [Flickr]
Pauline le Rûtte
Een goede spreker draagt niet alleen informatie over, maar brengt zijn kennis tot leven.
Reactie