Als er niemand thuis is, komt het speelgoed van de 8-jarige Andy tot leven. Cowboy Woody is de leider van de groep. En favoriet van Andy. Maar op een dag staat Woody's wereld op z'n kop als Andy een nieuw speeltje krijgt: Buzz Lightyear. Langzaam maar zeker verliest Andy zijn favoriete Woody uit het oog. Door zijn jaloezie belanden Woody en Buzz in een gevecht en vallen uit het raam. Een gemeen buurjongetje krijgt ze in handen en het lijkt erop dat ze Andy nooit meer terugzien. Totdat ze hun strijdbijl begraven en samenwerken. Ze ontsnappen en keren terug bij Andy. Sindsdien zijn ze vrienden.
Toy Story in een notendop
We realiseren het ons niet altijd, maar onze dagen zitten vol met momenten waarop we in een notendop ons punt moeten maken. Pitches waarmee je anderen in beweging wilt brengen.
Story artist Emma Coats ontdekte dat niet alleen Toy Story, de eerste animatiefilm in zijn soort, maar alle Pixar films eenzelfde verhaalstructuur hebben. En dat die structuur heel geschikt is als template om ideeën te pitchen.
De Pixar pitch
De Pixar pitch is een structuur in 7 zinnen. Het werkt als een outline waarmee je informatie ombouwt tot een verhaal.
Maar voordat je begint, bepaal je eerst de richting die de luisteraar in moet gaan. Wat wil je dat hij denkt, voelt of hoe hij handelt na afloop van je pitch? Deze vraag dwingt je om tot de kern te komen. Hoe concreter je antwoord, hoe gemakkelijker het is om keuzes te maken en de outline te vullen.
Maar je kunt toch niet elke informatie terugbrengen tot 7 zinnen?
Soms lijkt het ondoenlijk. Maar zoals Einstein het zo mooi verwoordde: 'If you can't explain it simply, you don't understand it well enough.' In dat geval is het terug naar de tekentafel. Wees zo concreet mogelijk en puzzel net zolang totdat je bij de kern komt.
En voor de die-hards: breng je pitch eens terug tot één woord. De pitch van Toy Story is bijvoorbeeld terug te brengen tot het woord 'samenwerken'.
Een zakelijk voorbeeld
Er was eens een klein ICT bedrijf. Elke dag loopt de personeelsfunctionaris door alle online platforms op zoek naar gekwalificeerde medewerkers. Een onbegonnen zaak met weinig resultaat. Maar op een dag vindt zij een programma dat het zoekproces voor een bedrijf op maat automatiseert. En daarom werden binnen korte tijd alle vacatures ingevuld. En daarom kon het bedrijf meer klanten bedienen. Totdat uiteindelijk het bedrijf uitgroeit tot een belangrijke speler. En sindsdien niet meer weg te denken is in het ICT speelveld.
Klinkt dit niet wat kinderachtig?
Door het Pixar format te vullen benut je het voordeel van de kracht van een verhaal. En, het dwingt je om keuzes te maken en beknopt te zijn. Hou je daarom in de eerste ronde vast aan het format.
In volgende rondes bouw je de tekst uit en vervang je de Pixar bewoording. De wat zakelijker formulering van 'er was eens' en 'elke dag' is een beschrijving van de context. Vervolgens schets je het probleem, de daarbij behorende consequentie(s) en de oplossing. De pitch sluit je af met een conclusie.
In een pitch kun je niet alle karakters beschrijven en uitgebreid een sfeer weergeven. Een pitch is een geraamte. Een hele korte teaser die de toehoorder verleidt tot de ultieme vraag: 'Kun je me er wat meer over vertellen?'
Wil je leren hoe je pitches kunt gebruiken als onderdeel van een presentatie volg dan mijn online training 'De Presentatiestrategie'.
Pauline le Rûtte
Een goede spreker draagt niet alleen informatie over, maar brengt zijn kennis tot leven.
Reactie