Happy Activist Matthijs Jaspers post elke dag op LinkedIn een goeie actie waar een mens blij van wordt.
Met zijn posts helpt hij duurzame en sociale initiatieven aan meer bekendheid. En de rest van Nederland aan een beter humeur. Aldus Jaspers.
Wanneer ik LinkedIn open dan speur ik direct naar zijn nieuwste bericht om mijn dag positief te beginnen.
De filmpjes zijn kort. De ideeën verrassend. En de bedenkers ervan soms hartstikke jong. Zoals de 14-jarige Srija uit India. Zij recyclet pindaschillen en maakt er plantenpotjes van.
Presentaties kun je ook recyclen, maar niet een-op-een
Elk publiek is anders. Het heeft andere voorkennis, staat anders tegenover jouw boodschap of moet op een andere manier in beweging gebracht worden. En dat lukt niet met één en dezelfde presentatie. Bovendien is het voor jezelf oersaai om keer op keer precies hetzelfde verhaal te vertellen.
Maak je dan steeds een nieuwe presentatie?
Nee dat hoeft niet, mits je strategisch te werk gaat. Door vooruit te lopen op alle soorten publiek en mogelijke onderwerpen.
Ken je toekomstige publiek
Om voor elk publiek de juiste presentatie te maken, moet je weten wie je voor je hebt. Hoe is de samenstelling van de groep? Wat weten mensen al? Wat verwachten ze van jouw presentatie? En de hamvraag, hoe transformeert jouw publiek: wat gaat er veranderen in hun denken, voelen of handelen als het jouw presentatie heeft gehoord?
Vind je het lastig om dat te bedenken? Download hier ter inspiratie mijn PDF met een overzicht van mogelijke transformaties.
Eén van mijn klanten besloot vooraf in gesprek te gaan met een aantal mensen uit haar publiek. Door die gesprekken leerde ze niet alleen haar publiek beter kennen, maar ze kreeg ook nieuwe inzichten die ze in haar presentatie verwerkte.
Werk vooraf álle onderwerpen uit
Normaal gesproken adviseer ik om niet meer dan drie onderwerpen in één presentatie te behandelen. En alleen die onderwerpen uit te werken. Maar als je weet dat je een presentatie vaker gaat geven, dan is het slim om álle onderwerpen in korte opzichzelfstaande stukjes uit te werken.
En dan is het een kwestie van mix and match. De juiste onderwerpen kiezen en in de juiste volgorde zetten voor elk nieuw publiek. Waarbij geldt, liever niet meer dan drie onderwerpen.
Zet de extra stap
Wanneer je de juiste onderwerpen kiest bij elk nieuw publiek vergroot je als spreker de connectie. Door voor elk publiek een nieuwe pakkende start te bedenken, maak je die connectie nog eens extra stevig.
Dus
Hergebruiken van een presentatie kan, maar niet een-op-een. Werk vooraf alle onderwerpen uit in korte op zichzelfstaande stukjes. Kies niet meer dan drie onderwerpen en maak zo voor elk publiek een maatwerk presentatie.
Pauline le Rûtte
Een goede spreker draagt niet alleen informatie over, maar brengt zijn kennis tot leven.
Reactie
Saskia
Goed verhaal, Pien. En het mooiste is als die nieuwe pakkende start ook direct laat zien dat je je publiek (en hun taal, werkgebied, interesses, behoeften ed.) kent. Of in elk geval in hen hebt verdiept.
ReageerPauline
Dank Saskia. Klopt. Mensen willen gehoord en gezien worden. En een connectie maken. Dat verdiepen en als het mogelijk is, zelfs kennen van de mensen in je publiek is een basisvoorwaarde voor een succesvolle presentatie. Eerst het publiek, dan de inhoud.