Charisma, aangeboren of aan te leren?

door Pauline le Rûtte  |    3 minuten leestijd

Denk je aan een charismatisch iemand, dan zit er vast een persoon uit de fotocollage bij.

Charisma collage

Het lijkt wel of deze mensen een magnetische werking hebben. Bijna een soort magie. Maar dat is niet alleen voor hen weggelegd.

Is charisma dan niet aangeboren?

Je zou het haast denken. Want afgaand op bijvoorbeeld twee foto’s van verschillende personen kunnen we vaak gemakkelijk aangeven wie van de twee charismatischer is. Maar zodra we mensen live zien en beluisteren hangt die keuze van veel meer factoren af. En dat zijn precies de factoren waar we zelf invloed op hebben.

Wat is charisma dan precies?

Een gefocuste emotie die naar buiten is gericht. Het draait dus niet om de spreker, maar om het publiek. De energie van de spreker staat in dienst van het publiek en de boodschap. De spreker is geheel ’in het moment’ en zijn of haar hoofd is volledig op de presentatie gericht. De spreker is één met de boodschap en gelooft er voor 100% in.

Zeg je nou dat je charisma kan aanleren?

Ja.

Wat je hoofd gelooft, straalt je lichaam uit. Wanneer je voor 100% achter je boodschap staat, hoort het publiek dat aan je stem. Wanneer je energie in dienst staat van je publiek, dan voelt het dat ook.

Charisma begint van binnen.

Maar het is vast niet alleen mijn innerlijke staat?

Dr. John Antonakis, professor organisational behaviour aan de Universiteit van Lausanne beschouwt charisma als een vorm van verbale en non-verbale communicatie *).

Hij spreekt van charismatische leiderschapstactieken. En die vallen uiteen in:

Uitvoering
Stemgebruik, gezichtsuitdrukkingen en lichaamstaal.

Vorm
Het gebruik van verhalen, anekdotes, metaforen, analogieën, vergelijkingen, contrast, retorische vragen, lijstjes (in drieën) en herhalingen.

Kracht
Morele overtuiging, gemeenschapszin, ambitieuze doelen en geloof in die doelen.

Antonakis geeft een voorbeeld van een speech door Barak Obama waarin je een aantal aspecten terughoort.

[1] "Now, our friends at the Republican convention [anekdote] were more than happy to talk about everything they think is wrong with America [contrast] but they didn’t have much to say about how they’d make it right.

[2] They want your vote, [contrast] but they don’t want you to know their plan.
[3] And that’s because all they have to offer is the same prescription [metafoor] they’ve had for the last thirty years:

[1] ”Have a surplus? [vraag] Try a tax cut.”
[2] ”Deficit too high? [vraag] Try another.”
[3] ”Feel a cold coming on?" [vraag] en [lijstje van drie]

[1] Take two tax cuts,
[2] roll back some regulations and
[3] call us in de morning" [metafoor] en [humor] en [lijstje van drie]

Maar het kan ook de verkeerde kant op gaan toch?

Jazeker, we kennen genoeg charismatische mensen die negatieve intenties hebben. Zij hebben niet de juist mindset. Ze staan niet in dienst van hun publiek maar zetten hun charisma in om misbruik te maken of op een negatieve manier invloed uit te oefenen. Ook zij kennen de charismatische leiderschapstactieken. Het is zaak om goed naar hun boodschap te luisteren. Voor welke waarden staan zij? En zodoende mensen met negatieve intenties te ontmaskeren.

Waar moet ik beginnen als ik charismatisch over wil komen?

Begin met je gedachten. Wat zijn je overtuigingen en waarden? Waar sta je voor? En vraag eens na afloop van je volgende presentatie hoe je overkwam.


*) https://www.academia.edu/31600439/Predicting_Elections_Childs_Play_

Fotomateriaal: wikimedia.org en wikipedia.org


Lees of bekijk meer

Wat is het doel van je presentatie?
Waarom zoveel moeite doen voor een presentatie?
Hoeveel tijd kost het maken van een presentatie?


Pauline le Rûtte
Over de auteur
Pauline le Rûtte

Een goede spreker draagt niet alleen informatie over, maar brengt zijn kennis tot leven.


Reactie

  • Kitty Kilian
    Kitty Kilian

    Die gefocuste emotie die naar buiten is gericht - ik heb een boek over charisma (want je weet maar nooit, misschien pik je het zomaar nog eens op ;-)) - The Charisma Myth, van Olivia Fox Cabane, en die zegt ook zoiets. Sterk geloven in wat je doet, dus.

    Maar eigenlijk kun je er volgens mij geen TACTIEKEN aan verbinden. Obama was geen heilige. Het voorbeeld dat je geeft is een slimme speech, maar die schreef hij niet eens zelf. Obama is wel een fantastische acteur - luister maar eens naar zijn door hem voorgelezen autobiografie, Dreams From My Father.

    Biden heeft nauwelijks charisma, maar hij doet het onverwacht en ongelooflijk goed. Merkel idem.

    Maar Merkel is wel eigenzinnig en ze weet wat ze wil. Ze heeft geen charisma à la Frances mc Dormand, maar een heel eigen soort, onderkoelde eh... uitstraling.

     Reageer

    • Pauline le Rutte
      Pauline le Rutte

      Dat sterk geloven in wat je doet, draagt naar mijn idee het meeste bij. Geloof in je eigen kunnen, je mening, dat is de basis. Heb je dat niet, dan straal je dat uit.

      Antonakis noemt het tactieken. Ik zou het eerder technieken noemen. De NLP schrijver van Obama was daar meester in.

      Het is een grijs gebied: drive en mindset, technieken en acteren. Een fascinerend fenomeen, charisma of uitstraling.

Praktische Presentatie-tips voor kenniswerkers